De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben in het eerste half jaar een nettoverlies geleden van 76 miljoen euro. In dezelfde periode een jaar eerder schreef het spoorbedrijf nog een winst van 147 miljoen in de boeken.

De NS wijt het negatieve resultaat vooral aan boekhoudkundige verliezen van 125 miljoen euro op de uit de dienstregeling gehaalde Fyra-treinen. Ook kampte het spoorbedrijf met minder vervoersopbrengsten op het binnenlandse net en hogere operationele kosten. NS wijst erop dat de verkoop in juni 2012 van het stadskantoor Utrecht zorgde voor eenmalige hoge opbrengsten en resultaten.

De vervoerder spreekt over een moeilijk eerste half jaar. Daarbij voelt het bedrijf ook nog steeds de effecten van de economische crisis. “Klanten kopen bijvoorbeeld minder 1e klas-kaartjes”, legt een woordvoerder uit.

Oplossing voor de Fyra

De NS zegt hard te werken aan het vinden van een goede oplossing voor het uit de dienst halen van de Fyra-treinen. De vervoerder besloot in juni definitief te stoppen met de Fyra, omdat de V250-treinstellen van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda volgens het spoorbedrijf met te veel mankementen kampten.

Het negatief resultaat betekent niet dat de treinkaartjes daardoor duurder worden, zei de woordvoerder. Ook is er geen sprake van verlies aan arbeidsplaatsen.

Reizigers positiever over NS

De reizigers waren beter de spreken over de prestaties van de NS in de afgelopen periode, meldt het bedrijf in zijn halfjaarbericht. Zo gaf 76 procent van de NS-klanten over het tweede kwartaal een zeven of hoger voor de prestaties op het spoor en op de stations, tegen 72 procent in het eerste kwartaal van dit jaar en 73 procent in het tweede kwartaal van 2012.

De reizigerspunctualiteit, ofwel het aantal mensen dat een geslaagde reis had zonder vertraging en met een succesvolle overstap, verbeterde van 88,2 procent in het eerste kwartaal naar 92,6 procent in het tweede kwartaal. Informatie bij ontregeling laat volgens de NS ook een verbetering zien, in de trein van 61,2 procent in het tweede kwartaal 2012 naar 67,4 procent dit jaar en op het station van 77,5 procent naar 85,6 procent.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl